لرزش سگ
لرزش سگ و بررسی علت آن

لرزش در سگ می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، برخی از این علل طبیعی و برخی دیگر غیرطبیعی هستند. سگ ها به دلایل مختلفی می لرزند و رعشه می کنند، از جمله: هیجان، درد، سن بالا و حتی تهوع.

لرزیدن و رعشه کردن ممکن است نشانه ای از یک مشکل جدی مانند مسمومیت، بیماری کلیه یا آسیب دیدگی باشد. بنابراین، اگر سگ شما به طور ناگهانی شروع به لرزیدن یا رعشه کرد، مهم است که به علائم دیگر مانند اسهال، استفراغ یا لنگیدن توجه کنید. سپس به سرعت با دامپزشک خود صحبت کنید.

بررسی علل طبیعی و غیر طبیعی لرزیدن سگ

علل طبیعی:

  • سرما: یکی از شایع‌ترین علل لرزش در سگ‌ها، سرما است. زمانی که سگ در معرض هوای سرد قرار می‌گیرد، بدنش برای حفظ گرما شروع به لرزیدن می‌کند. نژادهای سگ‌هایی که موی کمتری دارند، بیشتر در معرض لرزش ناشی از سرما هستند.
  • هیجان: سگ‌ها ممکن است زمانی که هیجان‌زده یا مضطرب هستند نیز بلرزند که این مورد با نفس نفس زدن سگ همراه است، مانند قبل از رفتن برای پیاده‌روی، بازی کردن یا دیدن صاحبشان.
  • شادی: لرزش گاه به گاه می‌تواند نشانه شادی و خوشحالی سگ باشد.

علل غیرطبیعی:

  • ترس و اضطراب: ترس و اضطراب از جمله علل شایع لرزش در سگ‌ها هستند. این لرزش می‌تواند ناشی از موقعیت‌های جدید، افراد یا حیوانات ناآشنا، صداهای بلند و یا تنها ماندن سگ باشد.
  • درد: لرزش می‌تواند نشانه درد در سگ باشد، به خصوص اگر با علائم دیگری مانند لنگیدن، بی‌اشتهایی یا بی‌حوصلگی همراه باشد.
  • بیماری: برخی از بیماری‌ها مانند عفونت‌ها، بیماری‌های عصبی، مسمومیت و کمبود قند خون می‌توانند باعث لرزش در سگ شوند.
  • عوارض جانبی دارو: برخی از داروها می‌توانند به عنوان عارضه جانبی لرزش ایجاد کنند.

لرزش سگ

چه عواملی لرزش سگ را تشدید میکند؟

اگر علت لرزش سگ (مانند درد یا بیماری) شناسایی و درمان نشود، لرزش می‌تواند بدتر شود، همچنین قرار گرفتن سگ در شرایط استرس‌زا می‌تواند لرزش را تشدید کند، مورد دیگر هوای خشک است که می‌تواند لرزش ناشی از سرما را بدتر کند.

یا قرار گرفتن در معرض محرک هایی که باعث ترس، اضطراب یا هیجان در سگ شما می شوند می تواند لرزش را بدتر کند، و در آخر کمبود خواب می تواند باعث تشدید لرزش ناشی از برخی بیماری ها یا داروها شود.

راه هایی برای کاهش لرزش سگ:

  • شناسایی و درمان علت: اولین قدم برای کاهش لرزش، شناسایی و درمان علت زمینه‌ای آن است.
  • ایجاد محیط آرام: فراهم کردن محیطی آرام و بدون استرس برای سگ می‌تواند به کاهش لرزش ناشی از اضطراب کمک کند.
  • گرم نگه داشتن سگ: در هوای سرد، سگ را گرم نگه دارید تا از لرزش ناشی از سرما جلوگیری کنید.

لرزش سگ

آیا لرزیدن بدن سگ خطرناک است و این لرزش میتواند در برخی نژاد ها طبیعی باشد؟

در حالی که لرزش گاه به گاه در سگ‌ها معمولاً جای نگرانی ندارد، لرزش شدید یا مداوم می‌تواند نشانه یک مشکل جدی‌تر باشد. اگر نگران لرزش سگ خود هستید، بهتر است برای تشخیص و درمان به دامپزشک مراجعه کنید.

در برخی از نژادها، مانند سگ‌های گری‌هوند و چی‌واوا، لرزش خفیف تا حدی طبیعی تلقی می‌شود.

روش‌های درمان و پیشگیری از لرزش بدن سگ:

درمان لرزش بدن سگ به علت زمینه‌ای آن بستگی دارد.

  • برای لرزش ناشی از سرما، سگ را گرم نگه دارید.
  • برای لرزش ناشی از اضطراب، باید منبع اضطراب را شناسایی و از آن دوری کنید. همچنین می‌توانید از روش‌های آرام‌سازی مانند آموزش اطاعت یا ماساژ استفاده کنید.
  • برای لرزش ناشی از درد یا بیماری، باید به دامپزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب تجویز شود.

لرزش سگ

لرزیدن و رعشه های غیر طبیعی در سگ ها

برخی از دلایل شایع لرزش، رعشه و یا تشنج در سگ ها عبارتند از:

  • دیستمپر سگ: این بیماری ناشی از ویروس است و بیشتر در توله سگ ها و سگ های نوجوان که به طور کامل واکسینه نشده اند، رخ می دهد. این بیماری یکی از دلایل رایج این مشکل است. علائم دیگر distemper شامل ترشحات چشم و بینی، تب، سرفه و سایر علائم است. درمان distemper به طور کلی شامل مراقبت حمایتی است، در حالی که سیستم ایمنی سگ با ویروس مبارزه می کند. درمان همچنین ممکن است شامل آنتی بیوتیک ها، گشادکننده های مجاری تنفسی، فیزیوتراپی و مایعات برای کمک به مدیریت کم آبی بدن باشد.
  • سندرم لرزش عمومی: به عنوان سندرم لرز ناشی از استروئید یا سندرم لرزش سگ سفید شناخته می شود. این بیماری ابتدا در سگ های کوچک و سفید مانند مالتیز و وست هایلند وایت تریر مشاهده شد، اما می تواند در سگ هایی از هر اندازه، نژاد یا رنگی رخ دهد. علت GTS ناشناخته است. علائم GTS معمولاً بین 9 ماهگی تا 2 سالگی شروع می شود. درمان به طور کلی شامل کورتیکواستروئیدهایی مانند پردنیزون است. نتایج را اغلب می توان طی یک هفته پس از شروع درمان مشاهده کرد.
  • تهوع: درست مانند انسان، سگ ها نیز می توانند به دلیل بیماری حرکت، دارو، پرخوری یا خوردن چیز اشتباه، مانند یک گیاه سمی، دچار تهوع شوند. همچنین تهوع می تواند ناشی از بیماری کلیه یا کبد و همچنین سایر بیماری ها باشد. لرزیدن ممکن است نشانه ای از تهوع سگ شما باشد. علائم دیگر شامل بی حالی، لیس زدن لب، بلعیدن یا آب دهان بیش از حد معمول، پنهان شدن، خمیازه کشیدن و استفراغ است.

درمان تهوع به علت آن بستگی دارد. مسمومیت با غذای مضر سگ یکی از دلایل تهوع است. بنابراین، اگر سگ شما به طور ناگهانی استفراغ می کند یا حالت تهوع دارد و می دانید چه چیزی را بلعیده است، فوراً با دامپزشک خود یا مرکز کنترل سم حیوانات تماس بگیرید.

لرزش سگ

عوامل دیگری که میتواند موجب لرزش سگ شود:

  • سن بالا و درد: با افزایش سن برخی از سگ ها دچار لرزش در پاهای عقب می شوند. گاهی اوقات لرزش ممکن است در پاهای جلو نیز وجود داشته باشد. این لرزش ها معمولاً بر نحوه حرکت یا راه رفتن سگ تأثیری نمی گذارد. به راحتی می توان تصور کرد که علائمی مانند لرزیدن پاها به دلیل “پیر شدن” سگ شماست. اما لرزش همچنین می تواند نشانه سایر مشکلات مانند درد باشد. بنابراین، اگر حیوان خانگی مسن شما دچار لرزش شد، همیشه با دامپزشک خود صحبت کنید.
  • مسمومیت: چندین سم یا سموم می توانند باعث لرزش یا رعشه در سگ ها شوند. برخی از این مواد برای انسان بی ضرر هستند اما برای حیوان خانگی شما سمی هستند. به عنوان مثال، برخی از موادی که می توانند برای سگ ها سمی باشند عبارتند از: شکلات، سیگار (که می تواند باعث مسمومیت با نیکوتین شود) و زایلیتول، قند جایگزین که در بسیاری از آدامس ها یافت می شود. طعمه های حلزون حاوی متالدئید نیز می توانند باعث لرزش شدید عضلات و تشنج شوند.

 

اشتراک گذاری